Sol-observationer med eleverna

Motiverade elever, solsken, teleskop och ”Sunspotter”. Mera kan man som lärare knappast begära. Det är faktiskt en god idé att använda både teleskop och Sunspotter parallellt. Ett enkelt teleskop, utrustat med solfilter, gör att man lätt kan iaktta solfläckar. Man ser tydligt även små fläckar och de större fläckarnas randområden. Sunspottern ger snabbt och enkelt en projektion av de största solfläckarna – dock inte lika tydligt som när man ser dem i teleskop.

Fördelen med ett enkelt teleskop är alltså att man ser solfläckarna tydligt. Däremot ser man dem bara momentant som de är just i det ögonblick man ser dem i teleskopets okular. Sunspottern kan man bära ut några dagar i rad, eller ännu hellre varannan dag under en tvåveckorsperiod, och få en samlad bild av hur fläckarna förändrats under en tidsperiod. Därtill har Sunspottern den fördelen att den inte medför någon som helst fara för elevernas ögon. När man använder Sunspottern är man hela tiden vänd mot den och inte mot solen.

Vår kunskap om vår närmaste stjärna växer hela tiden. Förståelsen för vissa processer är goda, för andra oansenliga. Sammantaget har vi en lång väg att gå innan vi kan säga att vi förstår samverkan mellan solen och den närmaste omgivningen. Så pass lång är vägen att det är skäl att inspirera nya, unga, forskare. Vem vet i vilken skolklass de befinner sig i idag?

Romkoffertlektion

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s