Kursen ”Världsrymd och klassrum” – Fältsamling i Luleå på Teknikens hus 27.-30.9.2016

“Exploration is in our nature. We began as wanderers, and we are wanderers still. We have lingered long enough on the shores of the cosmic ocean. We are ready at last to set sail for the stars.”  – Carl Sagan, Cosmos

Teknikens hus

Teknikens hus

Har du sett upp mot himlen en stjärnklar natt och funderat över vad som finns där ute i vårt universum? Kanske har du stannat upp en stund och observerat hur satelliter passerat, eller kanske du sett ett stjärnfall eller flera. Kanske du, precis som jag, under stjärnklara höstnätter brukar klä dig varmt och gå ut och bara sitta och titta upp på stjärnhimlen och drömma dig bort medan du förlorar dig i filosofiska tankar kring din egen litenhet, universums storlek och funderingar om hur liv på andra planeter i andra solsystem och galaxer kunde se ut.

Rymden fascinerar både vuxna och barn och är därför ett tacksamt tema att behandla med eleverna på alla stadier i skolan. Den 27.-30.9.2016 samlades fyra lärare på tre olika stadier från tre nordiska länder i Teknikens hus i Luleå för att ta del av kursen ”Världsrymd och klassrum” som ordnades i samarbete med Narom, Nordic ESERO och Teknikens hus. Under fyra dagar fick vi ta del av en perfekt blandning teori och praktiska övningar i mångsidiga lärmiljöer, både utomhus, i klass och i Planetariet i Teknikens hus.

Vår Marslandare är klar för testning.

Vår Marslandare är klar för testning.

Vi byggde Galileoskop, Marslandare som skulle släppas ned från två olika höjder (med ett ägg som fick representera den känsliga mätningsutrustningen ombord), och raketer i papper som sköts iväg med hjälp av en för det här ändamålet tillverkad raketramp (instruktioner finns på Nordic ESEROs hemsida). Vi bekantade oss med rymdkappsäcken, eller rymdkofferten, och undersökte bl.a. ljus med hjälp av spektrometer, och fick med oss en instruktion och modell på hur man kan tillverka egna spektrometrar i tjockt papper med gamla DVD-skivor som gitter tillsammans med eleverna. Vi arbetade även mer med programmet Stellarium, som vi redan hunnit bekanta oss med i samband med de förhandsuppgifter vi gjorde innan fältsamlingen och en skattjakt hann vi också med då vi navigerade med GPS.

Trots en fullspäckad kurshelhet hann vi ändå umgås, dikutera och skratta åt språkmissförstånd som uppstått då man trott sig behärska norska eller danska (och ändå misstagit sig lite) samt äta gott på Bistro Norrland på onsdagskvällen. Lite norrsken fick vi en skymt av också då molnen skingrade sig under promenaden tillbaka till hotellet efter restaurangbesöket. Morgonen efter steg några av oss upp kl.4.30 för att gå ner till hamnen och testa våra fina Galileoskop och titta på Merkurius som då skulle vara synlig nära månskäran på morgonnatten. Jag kan varmt rekommendera kursen – en oförglömlig upplevelse!    

Skalor i solsystemet kan åskådliggöras på olika sätt.

Skalor i solsystemet kan åskådliggöras på olika sätt.

Texten är skriven av Josefin Forsström, klasslärare i åk 5 i Staffansby lågstadieskola i Helsingfors.

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s